Dialog, god trivsel og læring er udgangspunkt for godt forældresamarbejde

Tryghed for forældrene i Svanereden er altafgørende for et godt samarbejde mellem forældre og personale

Vi prioriterer modtagelsen af nye familier i institutionen højt, da det danner grobund for et godt samarbejde omkring barnets trivsel.

Den daglige kontakt ved aflevering og afhentning er vigtig og forældre er altid velkommen til at henvende sig til personalet, hvis de vil vide noget omkring deres barn og personalet kontakter også forældrene, hvis de har informationer vedrørende deres barn.

Aula er også en vigtig faktor i kommunikationen mellem personale og forældre. Vi forventer at I forældre holder jer orienteret på Aula og giver rettidige tilbagemeldinger på evt. forespørgslen omkring ferieafholdelse og fridage, så vi i fællesskab kan sikre optimal udnyttelse af eventuelle vikartimer og lignende.

Forældresamtaler har betydning for samarbejdet mellem forældre og personale om barnet

• Opstartssamtale:
    Inden barnet starter, inviteres forældre til en opstartssamtale, hvor vi taler om barnets aktuelle trivsel og aftaler indkøring. Her deltager primærpædagog og pædagogiske leder.
  • 3-6 måneders samtale:
    Når barnet har gået i institutionen i 3 måneder, inviteres forældre til en samtale med primærpædagog. Her gives tilbagemelding på den sprogvurdering, som laves inden barnet fylder 3,6 år og tales om indkøringens forløb.
  • Førskolesamtale:
    Skoleparatheds samtaler mellem forældre og personale vil blive afholdt inden skoleindskrivningen.
  • Overgang til skole:
    Vi laver en skriftlig eller mundtlig overlevering til barnet skole inden skolestart, med deltagelse af forældre eller de giver samtykke til overleveringen.
  • Trivselssamtaler:
    Forældre er altid velkomne til at bede om en samtale med personalet, hvis der er forhold omkring barnets trivsel, som I ønsker at drøfte. Personalet kan også bede om en samtale med jer forældre, hvis der er noget, som de ønsker at drøfte vedrørende barnets trivsel i institutionen.
    Tidlig indsats er vigtig i forhold til at sikre, at barnet får de bedste udviklingsbetingelser i livet, derfor tager vi helst udfordringer og bekymringer i opløbet.
    Trivselsevalueringer, som vi laver en gang om året på alle børn og to gange på de børn der er i ekstra opmærksomhed eller bekymring. Det er et led i tidlig opsporing og hurtig indsats, hvis et barn ikke trives optimalt.

Institutionsbestyrelsen

Bestyrelsen holder møder 4 gange om året og inddrages i principper vedrørende det pædagogiske arbejde og anvendelse af budgettet.

På det årlige forældremøde i foråret vælges institutionsbestyrelsen blandt forældre til børn i Svanereden for 1 år ad gangen, fra 1. august til 31. juli.