Leg er grundlæggende for os

Legen har værdi i sig selv og betydning for børnenes indbyrdes relationer og børnefællesskabet

Børnenes spontane og selvorganiserede lege respekteres og anerkendes med respekt og gives plads til i hverdagen.

Børnenes nysgerrighed og fantasi har stor betydning for identitetsudviklingen og trivsel.

Legen rammesættes, så vi sammen med børnene kan forme og udvikle legen. Voksen initierede lege åbner muligheden for at inddrage de børn, der eventuelt står uden for legen.

Nærvær er vigtig, vi er tæt på børnene, hvilket giver mulighed for at udvikle dialogen i legen, sætte ord på børnenes handlinger og intentioner.

Kompetencer udfordres og bevægeglæde udvikles ved at der er fokus på at etablere bevægelige og venlige miljøer både udenfor og indenfor i børnehaven.

Kendt struktur giver tryghed

Vi strukturerer vores hverdag, så det er tydeligt for børnene hvornår de selv kan bestemme og hvornår der er planlagte aktiviteter/skal opgaver.

Vores børn er opdelt i 3 grupper: Svanerne for de 5 årige, Ællinger og Svællinger for de 4-5 årige. Det er de grupper, børnene holder samling og spiser formiddagsmad, frokost fra Fru Hansens kælder og eftermiddagsmad med. Der er to-tre faste voksne tilknyttet hver gruppe.  I hverdagen arbejdes der i relations grupper og i forskellige læringsmiljøer alt efter hvilket læreplanstema vi arbejder med.

Udvikling af selvstændige børn er i fokus

Børn har brug for den sociale, nære kontakt for at udvikles.

Vores pædagogiske arbejde tager udgangspunkt i en anerkende tilgang, hvor vi ser det enkelte barn som unikt og med mange ressourcer.

Den anerkende tilgang handler om at have empati, respekt og tolerance med hinanden.

Dette kommer til udtryk ved, at personalet hele tiden møder barnet, hvor det er og anerkender dets følelser og behov, ved at være tydelig, nærværende og autentiske voksne, der taler i en respektfuld tone til børnene.