Traditioner og aktiviteter i løbet af året

Tilbagevendende traditioner i løbet af året skaber genkendelighed for børn og voksne

• Fastelavn: Vi slår katten af tønden, synger fastelavns sange og spiser fastelavnsboller.
  • Påske: Vi laver kreative påsketing, spiser påskefrokost og finder påskeæg på legepladsen.
  • Sommerfest: Institutionsbestyrelsen arrangerer sommerfest på legepladsen med forskellige aktiviteter. Der er fokus på det sociale for såvel børn og voksne og nye relationer opstår. Familiernes medbragte mad spises i fællesskab.
  • Julearrangement med Lucia: Læring om hvilke traditioner der er omkring julen og hvorfor fejres julen?
  • Skøjtehallen: Der er tradition for at Svanerne hver vinter bliver udfordret på skøjtebanen i Gigantium.
  • Julegudstjeneste med børn, bedsteforældre og personale i Dall kirke.
  • Julefrokosten er en smørselvdag som tilberedes i fællesskab. Frokosten giver mulighed for at snakke sund mad og øve sig finmotorisk.

Bedsteforældre inviteres til bedsteforældredag

Vores pædagogiske grundlag er at have fokus på sammenhængen mellem børnehave og bedsteforældre. Bedsteforældrene inviteres hvert år i maj måned ind i børnenes hverdag. Sammen planter de en blomst på legepladsen.

Legetøjsdage

Første fredag i hver måned er der legetøjsdag. Hvert barn må medbringe 1 stykke legetøj hjemmefra (dog ikke med lyd).

Børnene glæder sig til at vise deres legetøj frem, det giver inspiration til ny leg med kammeraterne og relationerne mellem børnene styrkes.

Dannelsen ligger også i at låne sit legetøj ud og spørge om ”må jeg låne dit legetøj?

Forældreinddragelse er med til at styrke relationerne i forældregruppen

Forældrene inviteres til forældrekaffe 4 gange om året. En god anledning til at lære andre forældre og børn at kende.

Familiearbejdsdag i børnehaven afholdes hvert år. Forældre og børn hjælpes ad med praktiske opgaver i børnehaven og på legepladsen.

Styrkede relationer familierne imellem opleves efterfølgende.

Afslutningsfest for de kommende skolebørn, Svanerne

Arrangementet har fokus på snarlig overgang fra børnehave til skole. En aften hvor børnene sammen med deres forældre siger farvel til det kendte i børnehaven og skal i gang med et nyt og spændende kapitel i deres udvikling.

Fejring af børnenes fødselsdage

Flaget bliver hejst og fødselsdagsbarnet er i centrum denne dag og bliver fejret på ens stue med lys og sang. Børnene kan vælge at dele popcorn eller rosiner ud til sine venner på stuen (børnehaven giver).

Fødselsdagsbarnet får lov at bestemme en leg eller skal udføre en lille opgave.  Alle børn på stuen løbe det antal runder på cykelbanen som barnet fylder år. Fødselsdagsbarnet får en fødselsdagsmedalje.

Vi fejrer også gerne fødselsdagen hjemme hos barnet. Det er samværet og det at se hinandens legetøj der er det vigtigste