Tryghed, bæredygtighed, og natur er kerneværdier

Tryghed er grundlæggende for en god udvikling

Tryghed og trivsel skaber vi ved at give børnene mod til at være i fællesskabet og udvikle sig i eget tempo.

I hverdagen betyder det, at vi giver plads til omsorg med knus og kram, vi trøster og lytter. Vi giver os tid til en stund i sofaen med en bog og vi bruger et positivt sprog over for børnene og anerkender dem for de styrker de hver især har.

Vi giver plads til at børnene kan udfordre sig selv, at opleve sig selv og gøre sig erfaringer. Alle erfaringer er med til at danne og forme barnet.

Bæredygtighed fylder i hverdagen

Bæredygtighed sættes i Svanereden i relation med Det Grønne flag/bæredygtighedsflaget, som betyder, at vi løbende arbejder med natur og bæredygtighed for både børn og voksne.

Genbrug og at passe på naturens ressourcer får børnene en bevidsthed om i Svanereden.  Vi er bevidste om ikke at belaste naturen unødigt.

Affaldssortering starter ved frokosten hvor børnene sortere emballageaffald. Vi deltager i den landsdækkende affaldsindsamling, vi har højbede og vores egen trækvogn med natur redskaber, som vi tager med på tur i nærmiljøet.

Fra jord til bord kendetegner vores legeplads, vi udvikler frøene fra frugten vi spiser og er undersøgende på udviklingen i vores sansehave.

Fællestrailer med naturting, som benyttes på skift af institutionerne i Dagtilbud Svenstrup.

Sundhed er afgørende for en god udvikling

Fysisk sundhed både indendørs og udendørs er vigtigt for børns velbefindende.

Legepladsen, giver mulighed for motoriske udfoldelser i form af klatre i træer, cykle, løbe på bakker, spille fodbold og lege på forskellige legeredskaber.

Sund mad prioriteres ved den forældrebetalte økologiske frugtordning og så lidt sukker som muligt.

Fra 1. august 2021 overgår Svanereden i madordningen Fru Hansens Kælder. Ordningen er obligatorisk for alle børn indskrevet i børnehaven. Pris pr. måned er 614,-.

Mental sundhed i form af omsorg og anerkendelse af det enkelte barn og fokus på fællesskabet, hvor alle børn skal rummes, er afgørende for trivsel og udvikling for alle børn.